سرخ کن بدون روغن چیست

سرخ کن بدون روغن یکی از عباراتی است که شاید هنوز هم برای بعضی از افراد تعجب‌برانگیز و دور از ذهن باشد.کن تابه‌های مملو از روغن یا سرخ‌کن‌هایی با سبدی که در روغن داغ قرار گرفته است، احتمالا اولین تصویر ذهنی ما از نحوه‌ طبخ غذاهای ترد و سرخ شده است. این روزها حفظ سلامتی و تغذیه‌ مناسب از دغدغه‌های مهم افراد به شمار می‌روند. بسیاری از افراد به دلیل مشغله بالای خود به غذاهای سریع و ناسالم روی آورده‌اند؛ چرا که سرخ کردن، یکی از ساده‌ترین و پرسرعت‌ترین روش‌ها برای طبخ وعده‌های غذایی است. گروهی دیگر هم به دلیل علاقه به طعم دلچسب غذاهای سرخ شده و عطر هوس‌انگیز آن‌ها، نمی‌توانند از این روش پخت‌وپز مرسوم دست بکشند.

آیا تنها راه تهیه‌ یک وعده غذایی ترد و برشته، استفاده از حرارت بالا و روغن داغ است؟ آیا در طول دوره‌ رژیم و پروسه کاهش وزن، تنها باید به غذاهای گریل شده یا آب‌پز بسنده کنیم؟ با چه روشی می‌توان از صرف غذاهای ترد اما سالم لذت برد؟ استفاده از سرخ کن بدون روغن، یکی از مناسب‌ترین راه‌حل‌ها برای طبخ سریع غذاهای خوش‌طعم اما سالم است. لیروفا راهنمای جامعی برای خرید سرخ کن بدون روغن در این مقاله ارائه کرده است. اگر به دنبال تحولی در سبک آشپزی خود هستید و تغذیه‌ سالم برای شما اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله لیروفا را همراهی کنید.

سرخ کن بدون روغن چیست؟

 سرخ کن کلمه ای است که به طور معمول، پس از شنیدن نام آن تصویری از یک سبد فلزی که در روغن فراوان قرار گرفته است، در ذهن ما تداعی می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی، سرخ‌کن‌ها مانند گذشته تنها وسیله‌ای برای طبخ غذاهایی غوطه‌ور در روغن نیستند و امروزه انواع مختلفی از آن‌ها در بازار یافت می‌شوند. اکنون شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های سرخ‌کن خانگی، غذاهایی با مقدار روغن کم یا حتی بدون نیاز به یک قطره روغن طبخ کنید. سرخ‌کن‌های بدون روغن که به عنوان هواپز یا ایرفرایر (Air fryer) هم شناخته می‌شوند، تحول بزرگی در سبک آشپزی نوین ایجاد کرده‌اند.

ایده‌ اصلی پشت ابداع دستگاه‌های ایرفرایر، طبخ غذاهایی به خوشمزگی و تردی سرخ‌کن‌های معمول (Deep fryer) و کیفیت و سلامت بخارپزها بوده است. به کمک دستگاه‌های هواپز، می‌توانید به راحتی غذاهایی ترد، خوشمزه و در عین حال، سالم را برای خود و اعضای خانواده تهیه کنید. سرخ‌کن‌های بدون روغن بسیار سریع‌تر از فرها عمل می‌کنند و همچنین نگرانی‌های معمول در ارتباط با ماکروویوها هم در استفاده از آن‌ها مطرح نیست.

معرفی اولین سرخ‌کن‌ بی‌نیاز از روغن در سال 2010 و پس از سال‌ها آزمون و خطا انجام گرفت. شرکت مشهور فیلیپس برای اولین بار تکنولوژی پخت مواد غذایی تنها به کمک جریان هوا را به جهان عرضه کرد. ایرفرایرهای امروزی در اشکال و  ابعاد مختلف طراحی شده‌اند و برخلاف سرخ‌کن‌های معمول، حتی در بعضی از مدل‌ها امکان طبخ یک مرغ کامل هم وجود دارد. ایرفرایرها فقط برای سرخ کردن مواد غذایی استفاده نمی‌شوند؛ بلکه با استفاده از آن‌ها، امکان پخت انواع نان و شیرینی هم وجود دارد.

سرخ کن بدون روغن برای چه غذاهایی مناسب است؟

خرید هر وسیله‌ای باید در راستای رفع نیاز انجام شود؛ بنابراین، اگر قصد خرید لوازم پخت‌وپز را دارید، باید در ابتدا، هدف و کاربرد مورد نظرتان را مشخص کنید. هر وسیله‌ای برای انجام هدفی خاص طراحی شده است؛ با این حال، بعضی از دستگاه‌ها چندمنظوره هستند و به کمک آن‌ها می‌توان چند هدف مختلف را محقق کرد. سرخ‌کن‌های بدون روغن هم می‌توانند برای چند هدف مورد استفاده قرار گیرند و دارای تنظیمات مختلف برای روش‌های پخت گوناگون هستند. از ایرفرایرها می‌توانید برای طبخ غذاهای گوشتی، رست کردن سبزیجات، گرم کردن وعده‌های پیشین و پخت نان و شیرینی‌های متنوع استفاده کنید. در ادامه، پرکاربردترین مواد اولیه برای تهیه غذا با استفاده از این دستگاه ذکر شده‌اند:

  • سیب‌زمینی
  • مرغ
  • ماهی
  • گوشت
  • میگو
  • انواع سوخاری‌ها
  • نان
  • شیرینی
  • کیک
  • غذاهای منجمد و نیمه‌‌آماده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *